LA FIGURA DE LA DONA EN LA NOSTRA BANDA
L’elecció d’instrument per part de les dones, fins fa ben poc, estava fortament condicionada pel seu gènere. Les xiquetes no podien escollir la trompeta o la percussió, entre altres, ja que eren instruments “de xics”. Elles havien d’optar per instruments més “suaus” que “aparentment” requerien d’una major delicadesa en ser tocats, com la flauta o el clarinet. Curiós el fet d’associar el rol de l’instrument amb qui devia tocar-lo.
Moltes vegades, aquesta decisió imposada ha fet que, al llarg de la seua carrera musical, les dones hagen canviat d’instrument principal. Moltes d’elles perquè no se sentien còmodes amb la seua elecció, ja que des d’un principi no se’ls havia permés escollir el que elles realment desitjaven.
Per sort, totes aquestes falses creences, en la Banda de Benissa, formen ja part del passat. Des de fa molts anys, la gran majoria de les cordes són mixtes. Hi ha dones tant en la percussió i la corda de trompetes com homes tocant la flauta i el clarinet. Defensant així, que tots els instruments són igual de rellevants dins del conjunt musical i que poden ser interpretats per tothom.
La Societat Lírica i Musical de Benissa, a més a més, compta de fa molts anys amb la participació femenina en tots els seus àmbits: interpretant obres musicals, formant part del grup de comunicació o ocupant els llocs més rellevants dins de la junta directiva. Dintre d’aquestes, en són un exemple Clara Bertomeu i Joaqui Colomer, que foren les primeres dones en entrar a formar-ne part (https://www.infobenissa.cat/primeres-dones-la-banda/), o les ex-presidentes Maria Dolores Juan Aparicio i Núria Ivars Bertomeu.
La banda, en un futur, està oberta a afegir en la seua història el fet de donar-li la primera batuta a una dona per dirigir i posar-se al capdavant de l’agrupació musical, sent aquesta tasca una de les poques restants que no s’han exercit per figures femenines.
És per això que en aquest concert del 28 de maig, es vol reivindicar també, que els instruments no tenen un rol de gènere associat: que el trombó sona igual si qui està al darrere de la embocadura és un home o una dona, que el so de la flauta travessera és poderós i potent i, que en el món de la música, les dones tenen cabuda i són de gran rellevància en tots els espais des de fa molt temps.
Per Ariadna Ivars Pérez